Czy warto zastrzec logo?

Data dodania: 26.05.2017


Logo to inaczej mówiąc znak rozpoznawczy firmy. Tak naprawdę większość klientów identyfikuje firmy właśnie dzięki ich znakom graficznym. Warto więc pomyśleć nad jego prawną ochroną. Zastrzeżone logo znacznie podnosi prestiż firmy, a także może poprawić jej wizerunek. Oprócz tego zastrzeżenie logo to szereg korzyści dla firmy, ponieważ przedsiębiorstwo staje się wyłącznym właścicielem danego znaku i może być jedynym podmiotem, który czerpie z niego korzyści. W praktyce oznacza to, że w przypadku wykorzystania loga przez inny podmiot, firma ma prawo pójść do sądu i uzyskać odszkodowanie. Dodatkowo takie logo może zostać wystawione na aukcji czy tez można udzielić odpłatnej licencji na jego używanie. W obu tych przypadkach firma, która zastrzegła logo, ma szansę na zarobek.

Zastrzeżenie logo odbywa się w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Zastrzeżenie nazywa się oficjalnie zastrzeżeniem znaku słownego-graficznego. Zastrzec logo można zarówno osobiście, jak i drogą internetowej na oficjalnej witrynie UPRP. Zabezpieczenie chroni również słowo, które mieści się w rejestrowanej szacie graficznej.

Czy warto zastrzec logo?

Jeżeli firma rośnie w siłę i zaczyna zdobywać wysoką pozycję na rynku, to warto pomyśleć nad zastrzeżeniem swojego znaku słownego-graficznego, żeby żaden inny podmiot nie mógł czerpać korzyści z podszywania się pod firmę. Jest to dość częsta praktyka, zwłaszcza w Chinach. Co prawda bardzo trudno z tym walczyć, jednak na polu europejskim lub nawet polskim jest to dużo prostsze i szybsze. W przypadku Chin nawet największe światowe firmy mają problem z coraz to nowszymi podróbkami marek, takich jak McDonald’s, Apple czy Gucci. W Chinach podrabia się nawet całe sklepy, nie tylko marki, dlatego w tym przypadku warto skupić się na ochronie swojego logo na własnym kontynencie, zwłaszcza jeśli firma funkcjonuje na razie w tylko kilku krajach.

Kto pierwszy ten lepszy?

Niestety ale w praktyce tak jest. Firma, która jako pierwsza rejestruje chwytliwą nazwę i logo ma zdecydowanie większe pole do manewru niż firma, która wpadła na nią jako druga. Warto więc od razu rejestrować chwytliwą nazwę, ponieważ niektóre nazwy mogą być tak dobre, że to one w głównej mierze mogą odpowiadać za sukces produktu lub firmy. W momencie zarejestrowania określonej nazwy konkurencja ma ograniczone pole do manewru, żeby się zbliżyć do firmy, która była jako pierwsza.

Odpowiadając więc na pytanie – logo warto zastrzec w przypadku, gdy liczymy na sukces międzynarodowy i odnosimy sukcesu na polu rodzimym i firma jest już liderem na rynku ojczystym. Jeżeli jednak chodzi o nazwę produktu czy loga, które będzie ten produkt reklamować, watro od razu to zrobić, gdyż to chwytliwe logo i nazwa odpowiadają w dużej mierze za sprzedaż. Przykładem może być na przykład Milka, Łaciate czy Mleko Wypasione. Wszystkie te trzy produkty łączy znak rozpoznawczy: krowa. Mimo to nie naruszają prawa, ponieważ krowy i opakowania są kompletnie inne. Na początku jednak ciężko było konkurować na przykład Mlekovicie z Mlekpolem i w niektórych rejonach Polski nadal to Łaciate jest liderem na rynku.

strony www Szczecin